سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)

ساخت وبلاگ
ویرایش و تحلیل ازفریدون ابراهیمی﴿وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴾[ البقرة: ۲۵۰]چون با جالوت و سپاهش رو به رو شدند، گفتند: اى پروردگار ما، بر ما شكيبايى ببار و ما را ثابت‌قدم گردان و بر كافران پيروز ساز.کریم در این آیه، بر ضعف فیزیکی مؤمنین کمشمار با قوت فکری آنان غلبه می کند.بر کمیت فیزیکی (مادی) ناچیز مؤمنین با کیفیت فکری (پسیکولوژیکی و عقیدتی) غلبه می کند.چنین چیزی توهمی بیش نیست.اولابه این دلیل که در دیالک تیک مادی و روحی (فیزیکی و فکری)، نقش تعیین کننده از آن مادی (فیزیکی) است.ثانیادر دیالک کمیت و کیفیت، کیفیت توان خود را از کمیت می گیرد.با ۷۲ نفر نمی توان بر ۷۲ هزار نفر غلبه کرد.حتی اگر ۷۲ نفر دلی لبریز از ایمان داشته باشند.در این آیه،می توان به جهان بینی ایدئالیستی کریم پی برد.کریمنقش تعیین کننده را در دیالک تیک مادی و روحی (فیزیکی و فکری ـ پسیکولوژیکی ـ عقیدتی) از آن روحی (فکری ـ پسیکولوژیکی ـ عقیدتی) می داند.این بدان معنی است که کریم وارونه اندیش است.گفتند: اى پروردگار ما، بر ما شكيبايى ببار و ما را ثابت‌قدم گردان و بر كافران پيروز ساز.کریممنبع و منشاء صبر و ثبات قدم و پیروزی مؤمنینرادر حمایت غیبی (ایمان به خدا) می یابدونه در سطح شعور و شناخت مؤمنین و کیفیت جهاد و تسلیحات و استراتژی و تاکتیک شان در جهاد.﴿فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْع سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 69 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1402 ساعت: 0:36

شین میم شین باب دومدر احسانحکایت بیست . دوم(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۷)ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!۱شنیدم که مردی غم خانه خوردکه زنبور بر سقف او خانه کردمعنی تحت اللفظی:زنبورها در سقف خانه کسی (مردی) لاته ساخته بودند و او مضطرب بود.سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک خیر و شر را به شکل دیالک تیک حشرات مفید و حشرات مضر بسط و تعمیم می دهد.زنبور در تئوری بنیاد سعدی و امثالهم جزو بدبنیادان مادرزاد محسوب می شود و لذا مرد از خانه کردن اشرار (زنبوران) بر سقف خانه اش نگران است.اگر موری در کیسه گندم کسی باشد، سعدی او را دو باره به بازار گندم برخواهد گرداند، تا مور از خانه و کاشانه اش آواره نشود.در حق نیکان باید احسان کرد و در حق بدان فقط شمشیر به کار آید.سعدی(بوستان ص ۷۷)که شبلی ز حانوت گندم فروشبه ده برد، انبان گندم به دوشنگه کرد و موری در آن غله دیدکه سرگشته هر گوشه ای می دویدز رحمت بر او شب نیارست خفتبه مأوای خود بازش آورد و گفت:مروت نباشد، که این مور ریشپراکنده گردانم از جای خویش.معنی تحت اللفظی:حریفی از دکان کندم فروش یک گونی گندم می خرد و به روستای خود برد.بعد دید که در انبوهه گندم در گونی مورچه ای هست.دلش به حال مورچه غریب سوخت و ان را به لانه اش برگرداند.این حکایت سعدینه رئالیستی است و نه امکان پذیر است.هم دیدن مورچه ای در گونی گندممحال استوهمپیدا کردن لانه مورچه.این حکایت نشانگر بی خبری سعدی از عالم حشرات و حیوانات است.زنبورشناسی سعدیهمدستکمی از مورچه شناسی و سگ شناسی سعدی ندارد.زنبورنه به لحاظ مثبت و نه به لحاظ منفیفرقی با مورچه ندارد.زنبور حتی مفیدتر و صرفنظرناپذیرتر از مورچه است.یکی از فونکسیون های زنبورانتقال گرده های نر به ماده و بارآوری درختان و سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 168 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1402 ساعت: 0:36

تئوری شناخت (معرفت)پروفسور دکتر الفرد کوزینگبرگردان شین میم شین۱۹دیوید هیوم (۱۷۱۱ ـ ۱۷۷۶) فیلسوف اقتصاددان تاریخداناز نمایندگان برجسته روشنگری انگلیساز اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیکمعلم کانت از دوستان و همفکران آدام اسمیث۱ دیوید هیوم هم از همان موضع ایدئالیسم ذهنی آغاز به کار می کند.۲ به نظر هیوم نیز کلیه محتواهای ذهن و ضمیر بشری از تجربه حسی ناشی می شوند.۳ هیوم اما بر خلاف برکلی (که به نظرش همه چیز ایده اند و بس) میان افکار و یا تصورات و استنباطات (ادراکات) تفاوت قایل می شود. ۴ به نظر هیوم، استنباطات (ادراکات) عبارتند از عوامل بی واسطه و لذا نیرومند و پرنفوذ.۵ افکار و تصورات اما فقط تصاویر استنباطات هستند و لذا ضعیف و کم نفوذند.۶ کلیه افکار بر ادراکات بی واسطه مبتنی اند.۷ اگر قرار بر این باشد که مفاهیم ما حاوی معنی باشند، پس باید برای ادراکات ما شالوده ای نشان داده شود.۸ اگر انطباق مفهومی با ادراکی را نتوان نشان داد، این بدان معنی خواهد بود که مفهوم مورد نظر بی معنی و بیهوده است و واژه ی حاوی مفهوم، ترکیبی از اصوات توخالی است. (هیوم، «بررسی ئی راجع به فهم انسانی»، جلد ۲ ) ۹ این نظریه بعدها منبع تئوریکی مستقیم «تئوری معنی» و «اصل تصدیق» نئوپوزیتیویستی می شود. مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئوپوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.نئوپوزیتیویسموپوزیتیویسمhttp://mimhadgarie.blogfa.com/post/4439۱۰ از نظرات هیوم ضرورتا این نتیجه حاصل می آید که کلیه مفاهیمی که عام را منعکس می کنند، بی معنی اند، زیرا برای عام نمی توان ادراکی را نشان داد. ۱۱ به نظر هیوم، شناخت عبارت است از پیوند دادن محتواهای ذهن و ضمیر بشری. البته این پیوند دادن سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 18 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1402 ساعت: 0:36